Школа- не комора знань, а світоч розуму

Школа- не комора знань, а світоч розуму

Методичні напрацювання





ВСТУП
Педагогічна діяльність є процесом розв’язання нескінченної низки педагогічних задач, підпорядкованих загальній кінцевій меті – формуванню особистості людини, її світогляду, переконань, свідомості, поведінки.
Саме проектна робота – найвдаліший метод розвитку особистості, креативності учнів, найбагатша форма залучення дітлахів до дослідної, пошукової роботи, чудова можливість спонукати дітей до експерименту, знаходження нових шляхів розв’язання тих чи інших проблем, справжній відпочинок від рутини. Це надає можливості кожній дитині на уроках проявити себе якнайкраще: продемонструвати свої творчі здібності, використовуючи при цьому набуті знання й навички з лексики, граматики, тощо; поділитися життєвим досвідом, розкрити в собі нові таланти, позбутися багатьох комплексів, мати власну думку, навчитися слухати думки інших і поважати їх.
Проектна робота є практичним шляхом реалізації освітніх цілей на уроці, розвитку в учнів ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці з іншими учнями і корисних дослідницьких навичок. Для цього потрібно не тільки знання мови, але і володіння великим обсягом предметних знань, володіння творчими, комунікативними та інтелектуальними вміннями.
В курсі іноземних мов метод проектів може використовуватися в рамках програмового матеріалу практично по будь-якій темі.
Працюючи над проектами ми розвиваємо уяву, фантазію, творче мислення, самостійність та інші особисті якості. Істина здобута шляхом власних зусиль, має величезну пізнавальну цінність.
Це технологія дозволяє поєднувати в педагогічному процесі колективне та індивідуальне  ведучи учнів сходинками розвитку – від проекту до проекту.
Головне - задоволеність діяльністю, що сприятливо впливає на мотиви, на способи навчання, на прихильність учнів до спілкування з учителем, з однокласниками, на створення сприятливих відносин в діяльності.
 


РОЗДІЛ 1 МЕТОД ПРОЕКТІВ ЯК ОДИН ІЗ СУЧАСНИХ МЕТОДІВ  НАВЧАННЯ: СУТНІСТЬ, ВИМОГИ ДО ВИКОНАННЯ, ЕТАПИ РОБОТИ      

1.1 Сутність проектної технології та її значення
В основу методу проектів покладено ідею, що виявляє сутність поняття «проект», його прагматичну спрямованість на результат, який можна отримати за умови розв'язання тієї чи іншої практично або теоретично значущої проблеми. Результат можна побачити, продумати, використати в реальній практичній діяльності. Тому необхідно навчити дітей самостійно мислити, знаходити та розв'язувати проблеми, використовуючи знання з різних галузей, уміння прогнозувати результати та можливі наслідки різних варіантів розв'язку, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.
Метод проектів завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів, яка реалізується як в індивідуальній, так і в парній, груповій діяльності, що завжди передбачає розв'язання проблеми: з одного боку - використання сукупності різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого - необхідність інтегрування знань, уміння використовувати знання з різних галузей науки. Результати виконання проектів мають бути, що називається, «відчутними», тобто, якщо це теоретична проблема, то конкретне її розв'язання (якщо практична  - конкретний результат) готове до використання (на уроці, в школі, у реальному житті).  
Метод проектів передбачає сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих по своїй суті. Результати проектів повинні бути матеріальними, тобто відповідно оформленими - відеофільм, альбом, бортжурнал, комп'ютерна газета, альманах тощо.
Проектна робота дуже перспективна, оскільки в ній кожен з учасників не втрачає свого статусу активної діючої особистості, намагається зайняти в групі позицію, що відповідає його можливостям: знанням, умінням, здібностям, мисленню тощо. Це позначається на загальному формуванні індивідуального стилю дитини. Працюючи над проектом, учні спілкуються, співпрацюють і
допомагають один одному в процесі навчання, розвивають соціальні, розумові та комунікативні навички. Цей вид діяльності сприяє здійсненню індивідуального підходу в класах з різним рівнем підготовки під час вивчення та засвоєння нового матеріалу.


1.2 Вимоги до використання методу
Метою методу проектів є створення умов, за яких учні самостійно й охоче отримують знання з різних джерел, вчаться користуватися ними (знаннями) для розв'язання нових пізнавальних і практичних завдань; удосконалюють комунікативні вміння, працюючи в різних групах; розвивають дослідницькі вміння та аналітичне мислення. Виконання проекту передбачає зв'язок з реальним життям, незвичайність форми і самостійність виготовлення, створення матеріалів, що по суті є різними формами документування: анотація, рецензія, анкета, таблиця, опис, фото-, аудіо- або відеозвіт, колаж, комікс, сценарій, щоденник, журнал, довідник, резюме, каталог, брошура, альбом, словник, стаття, стінгазета, виставка.
Матеріал може подаватися в різних формах:
дискусія, огляд, виставка, демонстрування, обговорення, рольова гра, диспут, повідомлення, доповідь, конференція, репортаж, драматизація.
Під час використання проектного методу всі учасники навчально-виховного процесу розв'язують цілу низку різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних завдань. Це сприяє розвитку пізнавальних навичок учнів, формуванню вміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі тощо.
Таким чином, основними вимогами до використання методу проектів є: наявність значущої у дослідницькому, творчому плані проблеми (завдання), розв'язання якої потребує інтегрованих знань, дослідницького пошуку; практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів; самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів; структурування змістової частини проекту (із зазначенням поетапних результатів); використання дослідницьких методів: визначення проблеми досліджуваних завдань, що випливають з неї, висунення гіпотези їх розв'язання, обговорення методів дослідження; обговорення способів оформлення кінцевих результатів (презентації, захисту, творчих звітів); збір, систематизація та аналіз отриманих
даних; підбиття підсумків, оформлення результатів, їх презентація; висновки. В

1.3 Загальні поради до структури проекту                                                         
1. Вибір теми проекту, його типу, кількості учасників.
2. Обмірковування вчителем можливих варіантів проблем, які важливо дослідити в рамках наміченої тематики. Самі ж проблеми впроваджуються учнями з подачі вчителя (навідні запитання, ситуації), можлива «мозкова атака» з наступним колективним обговоренням.
3. Розподіл завдань по групах, обговорення можливих методів дослідження, пошук інформації, творчих рішень.
4. Самостійна робота учасників проекту за своїми індивідуальними чи груповими дослідженнями, творчими завданнями.
5. Обговорення отриманих даних у групах (на уроках чи на заняттях у наукових спілках, у груповій роботі в бібліотеці).
6. Захист проектів.
7. Колективне обговорення, експертиза, результати зовнішнього оцінювання, висновки.
                                                                                                                                

1.4 Етапи роботи над проектом                                                                              
I етап
Вибір напряму і формування назви проекту: узагальнена назва проблеми, визначення кола питань; виділення загального напряму або пріоритетних (окремих) напрямів, оформлених у підпроекти.
Визначають напрям і формують назву проекту всі члени колективу - і педагоги, й учні.
II етап
Розділи проекту.
1. Актуальність, необхідність, значущість обраного напряму (чому саме цей).
2. Мета і завдання проекту.
а) довготривалі:
 - створення чогось нового (за структурою, підходами, концепцією навчально-виховного процесу);
 -  нові технології, методики;
 -  можлива розробка дослідження за проектом;
 -  визначення очікуваних результатів;
 - планування «продукту» в результаті виконання програми (посібника, сценарію, технології, плану, нової програми);
б) короткотривалі  -  визначення конкретної мети, завдань на певний період.
3. Визначення етапів реалізації проекту:
а) зазначаються терміни початку і закінчення проекту;
б) закінчення проекту визначається етапністю його реалізації;
в) зазначаються часові інтервали кожного етапу: запису проекту, І етапу, II етапу тощо.
4. Механізм реалізації проекту. Пояснення: «Як? Яким чином? За допомогою яких засобів буде реалізовано проект?» Плани апробації конкретних справ, акцій, заходів згідно з визначеними етапами.
5. Обов'язки та відповідальність учасників реалізації проекту:
а) хто відповідає за проект?
б) хто і за що відповідає всередині проекту?
в) хто допомагає в реалізації проекту?                                                                    
6. Очікувані результати: які конкретні результати очікуєте одержати на кожному етапі і після завершення проекту?
7. Оцінка й самооцінка проекту: коли та з якою періодичністю буде оцінюватися виконання проекту (один, два, три, чотири рази на рік); хто візьме участь в оцінюванні -  самі учасники, експерти, управлінські структури; які форми контролю (самоконтролю) й оцінювання (самооцінювання); у якій формі буде подано інформацію про хід проекту (звіт, конкретні матеріали, сценарії, розробки, нові проекти тощо)?
8. Бюджет, ресурсне забезпечення (приблизний бюджет, ураховуючи всі види витрат, необхідних для успішної реалізації проекту).
III етап
Презентація.
Вона може бути представлена:
* у вигляді постера (плаката), на якому автори в оригінальній формі подають добірки матеріалів;
* у формі щоденника, буклета, міні-підручника;
* як усна презентація, що поєднується з оформленням постера.
IV етап
Цей етап охоплює дискусії, обговорення результатів проекту після його захисту, поради та коментарі вчителя, груповий аналіз роботи та самоконтроль учасників.
Планування у розробці стратегії реалізації проекту має двоетапний характер.

Перший етап - це загальне планування спільно з учителем і всіма учасниками проекту. Воно стосується таких питань, як визначення окремих етапів роботи і встановлення послідовності їх виконання, визначення кількості учасників у мікрогрупах і типу завдань для кожної мікрогрупи, а також термінів виконання і форми подачі проміжних і кінцевих результатів роботи.
  
Другий етап - самоорганізація роботи партнерства, тобто планування роботи без участі вчителя, наприклад, розподіл обов'язків між членами однієї групи, встановлення термінів виконання того чи іншого виду завдань, форм і послідовності звітності.
Для успішного виконання проекту велике значення має рівень виявлення особистої відповідальності окремими його учасниками. Практика використання проектів показує, що чим виший рівень особистої відповідальності учасників, тим вища якість кінцевого підсумкового продукту. За самоорганізації роботи в групі найбільш відповідальні завдання доручаються тим учням, які мають найбільш розвинене почуття відповідальності.


 1.5 Типи проектів
З огляду на різні підходи до класифікації проектів у педагогічній літературі, пропонуємо розрізняти їх за цілою низкою параметрів:
* складом учасників проектної діяльності: індивідуальні, колективні (парні, групові);
* характером партнерських взаємодій між учасниками проектної діяльності: кооперативні, змагальні, конкурсні;
* рівнем реалізації міжпредметних зв'язків: моно-предметні, міжпредметні, надпредметні;
* характером координації проекту: безпосередній (твердий чи гнучкий), прихований;
* тривалістю: короткі, середньої тривалості, тривалі;
* метою і характером проектної діяльності: інформаційні, ознайомлювальні, пригодницькі, мистецькі, науково-пошукові, конструкційні тощо.
Розглянемо деякі з цих проектів детальніше.
Дослідницькі проекти потребують добре обміркованої структури, визначеної мети, актуальності предмета дослідження для всіх учасників, соціальної значущості, продуманості методів, у тому числі експериментальних методів обробки результатів. Вони повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру: визначення теми дослідження, аргументація її актуальності, визначення предмета й об'єкта, завдань і методів, визначення методології дослідження, висунення гіпотез розв'язання проблеми і накреслення шляхів її розв'язання.
Творчі проекти не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Учні заздалегідь домовляються про заплановані результати і форму їх представлення. Це може бути  рукописний журнал, колективний колаж, відеофільм, вечір, свято тощо. І тоді потрібні сценарій фільму, програма свята, макет журналу, альбому, газети.
Ігрові проекти - учасники беруть на себе певні ролі, зумовлені характером і змістом проекту. Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості. Імітуються їх соціальні і ділові стосунки, які ускладнюються вигаданими учасниками, ситуаціями. Ступінь творчості учнів дуже високий, але домінуючим видом діяльності все-таки є гра.
Інформаційні проекти спрямовані на збирання інформації про якийсь об'єкт, явище, на ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів. Такі проекти потребують добре продуманої структури, можливості систематичної корекції у ході роботи над проектом. Структуру                        такого проекту можна позначити таким чином: мета проекту, його актуальність; метоли отримання (літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, у тому числі й електронні, інтерв'ю, анкетування тощо) та обробки інформації (її аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки); результат (стаття, реферат, доповідь, відеофільм); презентація (публікація, у тому числі в електронній мережі, обговорення у телеконференції). Такі проекти можуть бути органічною частиною дослідницьких проектів, їх модулем.
Практично-орієнтовані проекти - результат діяльності учасників чітко визначено з самого початку, він орієнтований на соціальні інтереси учасників (документ, програма, рекомендації, проект закону, проект шкільного саду). Проект потребує складання сценарію всієї діяльності його учасників з визначенням функцій кожного з них. Особливо важливими є гарна організація координаційної роботи у вигляді поетапних обговорень та презентація одержаних результатів і можливих засобів їх упровадження в практику.
Навчально-телекомунікаційні проекти - це спільна навчально-пізнавальна творча або ігрова діяльність учнів-партнерів, організована на основі комп'ютерної телекомунікації, яка має спільну мету дослідження певної проблеми, узгоджені методи, способи діяльності й спрямована на досягнення спільного результату діяльності.

Специфіка телекомунікаційних проектів полягає передусім у тому, що вони за своєю суттю завжди міжпредметні.
Розв'язання проблеми, закладеної в будь-якому проекті, завжди потребує інтегрованого знання. Але в телекомунікаційному проекті, особливо міжнародному, потрібна, як правило, більш глибока інтеграція знань, що передбачає не тільки знання власне предмета досліджуваної проблеми, а й особливостей національної культури партнера, його світовідчуття.
Тематика і зміст телекомунікаційних проектів мають бути такими, щоб їх виконання цілком природно залежало від властивостей комп'ютерних телекомунікацій. Інакше кажучи, не кожен проект, яким би цікавим та практично значущим він не здавався, може відповідати характеру телекомунікаційних. Телекомунікаційні проекти педагогічно виправдані в тих випадках, коли в ході їх виконання передбачено численні, систематичні, разові або тривалі спостереження за тим чи іншим природним, фізичним, соціальним та іншими явищами, які потребують збирання даних у різних регіонах для розв'язання поставленої проблеми; передбачено порівняльне вивчення, дослідження того чи іншого явища, факту, події, яка відбулася або має місце в різних місцевостях для виявлення певної тенденції чи прийняття рішення, розробки пропозицій тощо; передбачено порівняльне вивчення ефективності використання одного й того самого або різних (альтернативних) способів розв'язування однієї проблеми, одного завдання для виявлення найбільш ефективного, прийнятного для будь-яких ситуацій рішення, тобто для отримання даних про об'єктивну ефективність способу розв'язання запропонованої проблеми; запропоновано спільну розробку певної теми, чи то практична робота (виведення нового сорту рослини в різних кліматичних зонах), чи творча (створення журналу, газети, веб-сторінки, п'єси, книги, музичного твору, пропозицій щодо вдосконалення навчального курсу, спортивних, культурних спільних заходів, народних свят тощо); передбачено провести захопливу пригодницьку спільну комп'ютерну гру, змагання.
На практиці частіше доводиться мати справу зі змішаними типами проектів.

Окремо треба сказати про необхідність організації зовнішнього оцінювання проектів, оскільки тільки таким чином можна простежити їх ефективність, збої, необхідність своєчасної корекції. Характер цього оцінювання залежить як від типу проекту, так і від його теми (змісту), умов проведення. Якщо це дослідницький проект, то він має етапність проведення, причому успіх усього проекту багато в чому залежить від правильно організованої роботи на окремих етапах.
Параметри зовнішнього оцінювання проекту: значимість і актуальність висунутих проблем, адекватність їх навчальної тематики; коректність використаних методів дослідження і методів обробки отриманих результатів; активність кожного учасника проекту відповідно до його індивідуальних можливостей; колективний характер прийнятих рішень (за групового проекту); характер спілкування і взаємодопомоги  учасників проекту.

РОЗДІЛ 2 ВИКОРИСТАННЯ ПРОЕКТНИХ ТЕХНОЛОГІЙ  НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ  МОВИ
2.1 Особливості діяльності учителя
Проектне навчання не тільки спонукає до розумно вмотивованої доцільної діяльності, відповідно до вікових і навчальних інтересів школярів, а й істотно трансформує роль педагога в керівництві нею. Учитель за такого підходу неодмінно перетворюється на консультанта, порадника, координатора, який переконує у власній правоті силою досвіду, мудрості, аргументу, але не наказу, допомагає учням у пошуку джерел, необхідних їм у роботі над проектом, сам є джерелом інформації, підтримує неперервний рух учнів у роботі над проектом. Учитель має не лише добре знати свій навчальний предмет, а й бути компетентним в інших галузях науки, бачити точки їх зіткнення. Педагог має добре знати своїх учнів, їхні можливості, інтереси, бажання.
Тому сфера контролювання вчителем процесу становлення особистості не звужується, а навпаки  -  розширюється. До того ж, проектна діяльність опосередковано виводить різновікових учасників спільної діяльності на пошуки спільної мови і розуміння багатьох побутових цінностей та оцінок. Ознайомимось з діяльністю вчителів та учнів під час використання методу проектів (таблиця 2.1).
Таким чином, використання методу проектів у навчально-виховному процесі заохочує і підсилює щире прагнення до навчання з боку учнів, тому що воно: особистісно орієнтоване; використовує безліч дидактичних підходів; має високу мотивацію, що означає зростання інтересу й залучення до роботи в міру її виконання; підтримує педагогічні завдання в когнітивній, афективній і психомоторній сферах на всіх рівнях -  знання, розуміння, застосування, аналізу, синтезу; дає змогу вчитися на власному досвіді й досвіді інших у конкретній справі, а не вдавати навчальну діяльність.




Таблиця 2.1                                                                                                            
Етапи діяльності вчителя на уроці
Етапи діяльності
Зміст діяльності
Способи організації взаємодії


Учні
Вчитель


1
Підготовка. Визначення теми та мети проекту
Обговорюють, шукають інформацію
Розповідає про задум, мотивує, допомагає у визначенні завдань
Навчальний діалог

2
Планування
Формулюють завдання та обговорюють їх
Коригує, пропонує ідеї, висуває пропозиції
Спільне визначення мети діяльності

3
Прийняття рішень
Обирають оптимальний варіант
Спостерігає, непрямо керує діяльністю
Ситуація вільного вибору, дискусія

4
Збір інформації
Збирають інформацію
Спостерігає, непрямо керує діяльністю
Добір навчального матеріалу

5
Аналіз інформації, формулювання висновків
Аналізують інформацію, в міру необхідності конструюють різні художні вироби
Коригує, спостерігає, радить
Створення дітьми навчального дидактичного матеріалу

6
Захист проектів та колективний аналіз
Презентують проекти.
Обговорює разом з дітьми
Участь дітей в оцінюванні проекту







Щоб бути певними, що ви сприяєте розвитку навичок мислення, коли розробляєте свій проект, зверніть увагу на дієслова, написані у відповідних колонках:
Аналіз, синтез, оцінювання. Завдання та діяльність учнів мають бути сплановані так, щоб процес навчання був спрямований на зміни у рівнях розумової діяльності. Важливо формувати не просто мислення, 2 навички мислення високого рівня.
Правила успішної роботи учнів у проектній діяльності
* У команді немає лідерів. Всі члени команди рівні.
* Команди не змагаються.
* Всі члени команди повинні отримати задоволення від спілкування і від того, що разом виконують проектну роботу.
* Кожен повинен отримувати задоволення від почуття впевненості в собі.
* Відповідальність за кінцевий результат несуть всі члени команди, які працюють над проектом.




2.2 Проектування як метод особистісно орієнтованого навчання                
 Проектна методика як нова педагогічна особистісно-орієнтована технологія відображає основні принципи гуманістичного підходу в освіті:
- особлива увага до індивідуальності людини, її особистості;
- чіткість, орієнтація на свідомий розвиток критичного мислення учнів.
Таким чином, проектна методика є альтернативою традиційному підходу до освіти, що ґрунтується, головним чином, на засвоєнні готових знань та їх відтворення.
Навчальний проект є важливим засобом формування мотивації вивчення іноземної мови. Найважливішими чинниками, які сприяють формуванню внутрішнього мотиву мовленнєвої діяльності при проектному навчанні є:
- зв'язок ідеї проекту з реальним життям: ідея всякого проекту повинна бути пов'язана із створенням конкретного продукту або рішення окремої, значущої для учня проблеми, взятої з реального життя в процесі практичної діяльності;
- наявність інтересу до виконання проекту з боку всіх його учасників: в процесі застосування проектної методики дуже важливо домогтися особистісного прийняття ідеї проекту і пробудження справжнього інтересу до його реалізації, що дозволить домагатися успішного його виконання й ефективності його навчального впливу;
- провідна роль консультативно-координуючої функції викладача: перехід з позиції лідера в позицію консультанта та координатора, що дає студентам реальну автономію і можливість прояву своєї власної ініціативи і самостійності в процесі виконання проекту, сприяє саморозвитку особистості.
Кожен вчитель іноземної мови розуміє, наскільки важливо постійно підтримувати інтерес до предмета. На жаль, ми не завжди знаємо, як цього досягти. Дуже часто ми стикаємося з тим, що учні, не вбачаючи необхідності у вивченні цього предмета, не уявляючи собі можливі сфери його застосування, запитують: «А навіщо мені іноземна мова?» Опинившись поза межами класу, школи, дитина стикається з труднощами практичного володіння мовою і
19
                                                                                                                                   реально усвідомлює, що він не може скористатись отриманими знаннями у повсякденному житті. Та й приклад батьків буває більш переконливим, ніж бесіди вчителя про значущість мови. Знижується рівень мотивації, а як наслідок цього, інтерес до іноземної мови падає. Проблема підтримки інтересу до предмета хвилює і мене. Щоб його підтримувати і мотивувати учнів на його вивчення, я вважаю недостатнім використання тільки навчальних матеріалів, передбачених програмою. Тому я намагаюся вийти за її межі і використовувати в своїй педагогічній діяльності накопичені педагогами методичні прийоми. Щоб зробити урок більш цікавим та ефективним, ми використовуємо аудіо та відеоматеріали, автентичні статті з газет і журналів. Слід зазначити, що в ході роботи над проектом, актуальні усі види діяльності - читання, аудіювання, говоріння та письмо. Структуруючи проект, учні наповнюють його змістом, визначають тематику сторінок, розподіляють відповідальність та ролі і приступають до збору фактичного матеріалу. На цьому етапі у школярів формуються навички дослідницької діяльності, розвиваються вміння працювати з джерелом, аналізувати, порівнювати і узагальнювати. Читання текстів, слухання аудіоматеріалів та перегляд відеофільмів спонукають учнів до усного мовлення, що призводить до збагачення словникового запасу. Важливе значення має і той факт, що діти працюють у малих групах. Досвід роботи підказує, що в групі завжди є учні з різним рівнем мовної підготовки. При традиційній формі проведення занять менш підготовлені учні відмовчуються. У роботі над проектом, кожен учень вносить свою лепту у його реалізацію в залежності від знань і особистісних інтересів. Кожен рівною мірою несе відповідальність за виконання проекту і повинен представити результати своєї роботи. Діяльність учнів носить цілеспрямований, осмислений характер. Здійснюється взаємодія учнів один з одним та вчителем, роль якого змінюється від контролера до рівноправного партнера і консультанта. Збираючи та аналізуючи інформацію, учні роблять усні та письмові повідомлення, радяться один з одним, сперечаються, щоб прийти до однієї думки.
                                                                                                                                       Після закінчення роботи, діти представляють результати своєї праці. Форма презентації може бути будь-яка (обирається самими учнями).

Названі кроки можна варіювати, змінюючи їх кількість, в залежності від тематики, віку учасників, часових рамок. Традиційно вивчення теми або розділу закінчується повторенням, закріпленням і узагальненням. Всі ці елементи можна об'єднати, запропонувавши учням на завершальному кожну тему етапі, створити мультимедійний проект, замість традиційного реферату. Створюючи презентацію, учням надається чудова можливість систематизації набутих знань і навичок, їх практичного застосування, а також можливість реалізації інтелектуального потенціалу і здібностей. Дуже важливо учням відчути інтерес до самостійної творчої роботи, відчути значущість результатів своєї роботи, тому що презентація - це готовий методичний матеріал для уроку, а також відчути власну успішність. Необхідно зазначити, що учні виконують
мультимедійні презентації з великим інтересом. Це ще один стимул до розвитку інтересу учнів до вивчення мови та культури країни. Інтерес представляють такі теми, як "Свята", "Тварини", "Хобі", "Місце, де я хотів би жити", "Світ навколо нас", "Моя сім'я", “Ми - українці”. Інший позитивний результат використання презентацій - це більш швидкий темп уроку, зацікавленість учнів. Зацікавленість можна викликати, запропонувавши підготувати презентації.
                                                                                                                                                         
                                                                           
2.3 Зразки завдань для проектних робіт                                            
1. "Книга погоди" ("A weather book"). Діти виготовляють картки, де малюють схематичне зображення різних видів погоди, складають ці картки в конверти, які наклеюють на спеціальні зошити або блокноти – "книги погоди". Під час уроку ми усно з’ясовуємо, яка погода надворі за допомогою карток (учні розкладають відповідні картки на парті, а вчитель на дошці) і фіксуємо опис погоди в "книгах".
   2. Проекти "Навчаємось вчитися" ("Learning to learn") з практичними ідеями та порадами щодо роботи над мовою (вивчення слів, правил, робота з словниками та посібниками, читання оригінальної літератури, підготовка до екзаменів тощо). Результати такої роботи оформлюються у вигляді яскравих пам’яток.
3. Анкетування, інтерв’ю, дослідження на тему, що вивчається. Результат такої роботи оформлюється у вигляді таблиць із висновками та постерів) (survey, quiz) (Додаток)             
4. Аудіо-екскурсія по місту (створення сценарію, запис на касету тексту екскурсії, прослуховування касети однокласниками)
5. Проектні роботи, які стосуються тем "Я, моя родина, мої друзі" "Учень та його оточення", "Зовнішність":
·         Розповідь про себе з опорою (для учнів початкового та середнього етапу навчання), де опора виготовляється у вигляді шестикутників, складених у своєрідну "квітку", де на кожній "пелюстці" учень має розкрити певне питання (своє ім’я, вік, місце проживання, школа, шкільні друзі, домашні тваринки, уподобання тощо);
·         "Родинні дерева";        
·         "Говорять зірки" ("Stars talking") – біографічні дані про знаменитість (робота оформлюється у вигляді реферату або постеру, учень має бути готовий відповідати на запитання однокласників, до участі у своєрідному інтерв’ю);
·         6. Проектні роботи для більш старших школярів з вищим рівнем знання мови на тему "Біографія" можуть бути "A life story", "Personal details", "Personality Questionnaire" тощо.                    
·         "Transform your teacher", "A new image" (де беруться фотографія особи "до" та "після" перевтілення, - учні змінюють імідж тієї чи іншої людини);
Розклад уроків англійською мовою.
7.Досить цікаві проектні роботи, які мають вигляд рекламних постерів (планування вечірки, реклама гуртків чи клубів за інтересами, рекламні постери до фільмів тощо).               
8."Створи свою власну музичну групу" (до теми «Музика та музичні інструменти»).   
                                                                                
9. Різні види проектних робіт до теми "Їжа та продукти" ("Здорова їжа", "Сплануй обід", "Мій улюблений рецепт", тощо.
 Meals and Meal Times in Britain.
   10.До теми Спорт,Британські острови, Захист навколишнього середовища  можна створювати презентації  у Power Point.   
11. До теми “Свята Великої Британії та України” учням цікаво створювати книгу. (Додаток)
12. Найбільше подобається учням проведення “Тижня англійської мови”, де є хороша можливість об’єднати міні-проекти різних класів в одне ціле.

Приклади проектних робіт по класах:
5 клас.
*    Тема: Тварини.
*    альбом про тварину (опис, таблиця загальних характеристик, ілюстрації тощо);
*    Тема: Будинки.
*    проект будинку своєї мрії або житла майбутнього (опис, план, меблювання, макет, ілюстрації);
*    Тема: Кіно. Телебачення.
*    анонс улюбленого фільму (афіша з текстом);
*    рольова гра – інтерв’ю з улюбленим актором чи актрисою;
6 клас
*    Тема: Пори року.
*    альбом про улюблену пору року (опис-розповідь, вірші, прислів’я, кросворди, загадки, ілюстрації);
*    Тема: У місті.
*    оповідання про пригоди секретного агента (опис подій, інструкції до виконання секретних місій та орієнтування на місцевості, план міста);
*    Тема: Їжа.
*    рольова гра – В кафе
*    Тема: У світі техніки.
*    комп’ютерна гра (опис гри, завдань, ілюстрації);
*    створити власний винахід-пристрій (опис, макет, ілюстрації)
28
7 клас
*    Тема: Міста. Столиці.
*    туристичний буклет (визначні місця, транспорт, поради, де краще поїсти і провести вільний час, ілюстрації, фото)
*    Тема: Історичні постаті минулого.
*    розповідь про відому людину (портфоліо-біографія, фото, малюнки);
*    Тема: Подорож.
*    рольова гра – У турагентстві (інформація про тур до іншої країни, проживання, транспорт, культурна програма);
*    Тема: Екологія та навколишнє середовище.
*    Мала Червона книга рідкісних тварин та птахів рідного краю, карти, таблиці, ілюстрації);
*    стаття в газету про проблеми екології в рідному місті та можливі шляхи їх розв’язання;
8 клас
*    Тема: Міста. Столиці.
*    туристичний буклет (визначні місця, транспорт, поради, де краще поїсти і провести вільний час, ілюстрації, фото)
*    Тема: Історичні постаті минулого.
*    розповідь про відому людину (портфоліо-біографія, фото, малюнки);
*    Тема: Подорож.
*    рольова гра – У турагентстві (інформація про тур до іншої країни, проживання, транспорт, культурна програма);
*    Тема: Екологія та навколишнє середовище.
29
*    Мала Червона книга рідкісних тварин та птахів рідного краю, карти, таблиці, ілюстрації);
*    стаття в газету про проблеми екології в рідному місті та можливі шляхи їх розв’язання;
9       клас
      Тема: Україна.
*    туристичний буклет рідного міста (історія міста, визначні люди, культурні пам’ятки, суспільно-економічну сфера, транспорт, послуги тощо, ілюстрації, карти);
*    очна екскурсія по місту в ролі гіда-перекладача;
       Тема: Велика Британія. США.
*    заочна екскурсія по містам Великобританії та США (історія міста, культурні пам’ятки, суспільно-економічна сфера, транспорт, послуги, ілюстрації);
         Тема: Кіно. Театр. Музика.
*    церемонія вручення “Оскара” (пропозиції щодо претендентів з рекламними проспектами, круглий стіл-обговорення переможців);
*    озвучення кадрів з улюблених фільмів;


Модель реалізації проектної роботи  по темі: Міста. Столиці.
*    Клас: 7
*    Мета проекту: створити туристичний буклет
*    Тип: інформаційний, міжпредметний, усно-письмовий
*    Лексичний матеріал: транспорт, визначні місця, місця культури та відпочинку, орієнтування в місті, описові прикметники.
*    Граматичний матеріал: прийменники місця та напрямку, модальні дієслова, спеціальні та загальні питання, вживання зворотів в майбутньому (be going to, Future Simple, Present Continuous).
*    Функціональні компетенції: опис життя у великому місті, складання планів та домовленостей, визначення місцезнаходження та орієнтування в місті, поводження в міському транспорті, місцях відпочинку.
*    Соціокультурні компетенції: ознайомлення з найбільшими містами світу, традиціями, історією та культурою різних народів, етикет поводження в місцях відпочинку та під час подорожі.
*    Етапи реалізації: підготовчий, виконавчий, презентаційний та підсумковий
   
                                                                          

Немає коментарів:

Дописати коментар